Det ar mycket nu...

Sist jag skrev var pa Elsas 1-manadsdag. Dagen efter hande det grejjer...

Det har varit valdigt varmt och fuktigt har de senaste veckorna, och jag tyckte nog att Elsa var ganska varm om dagarna, men fredagen den 6e kandes hon extra varm, och jag tog febern pa henne. Hon hade over 38, sa jag ringde barnmorskan som sa "ak till lakare pa en gang". Sa det gjorde vi. Mamma och Tova var med. Lakaren sa pa en gang att detta var eventuellt allvarligt, eftersom feber pa sana sma inte ar sa bra... Eventuellt kunde det vara meningitis, en farlig,eventuellt dodlig form av hjarnhinneinflammation. Hur laskigt var inte det att hora!!!

Sa, jag lamnade snabbt (typ) Tova hos svarmor, och jag och mamma tog Elsa till barnakuten inne i stan.  Dar gjorde de massa test pa henne; urin, blod, och det hemskaste - ryggmargsprov. Fy. Elsa var sa LEDSEN och bade mamma och jag grat floder. Fy, som sagt... De gav henne dropp eftersom hon inte var pigg nog att ata sarsklit ofta. De var ocksa jobbigt att se pa en san liten tjej... Vi satt pa intensiven flera timmar innan vi fick komma upp pa avdelning. Da kom inte mamma med, eftersom det bara far vara en person med varje litet knyte. Ensamt och jobbigt var det kan jag meddela... De gav Elsa antibiotika regelbundet genom hennes dropp, och febernedsattande. Provesvaren var alla OK, men vissa prov skulle ta 48 timmar att fa tillbaks, sa vi var fast dar. Inte jattekul nar det var mammas och syrrans sista dagar i landet - och syrrans fodelsedag dessutom, men sant ar livet. Vi var ju pa ratt stalle om man sa sager!

Pa sondagen hade till slut alla prover kommit fram och det visade inget farligt. Elsa hade blivit battre - betydligt battre - sedan vi kom in pa fredagen. Aven om hon fortfarande hade feber skickade de hem oss, men sa att vi skulle komma in pa en gang om on visade "sjuka" tecken. Oj oj oj vad det var skont att komma hem till familjen, men ocksa laskigt att inte veta vad det var som gjort Elsa sa dalig. Virus - jovisst. Det har man hort nagra ganger i sitt liv, eller hur...

Nu, nastan en vecka senare verkar hon i princip aterstalld. Det jag marker sen vi var pa sjukhuset ar att hennes atande och sovande ar mycket mer oregelbundet an innan hon blev sjuk, men det hade det kanske varit anda. Sana sma bebisar ar ju liksom inte kanda for att vara regelbundna!!!

Mer positiva nyheter om Elsa ar att efter varan check hos barnmorskan igar vet vi nu att hon vuxit 10cm och gatt upp 1,3kg sen hon foddes. En bastant tjej alltsa!!!

Tova har tagit allt det har med ro, hon forstar ju inte vidden av det hela forstas...

I mandags akte mamma och syrran  hem, inte sa kul... Tova var rolig dock. Hon sa i bilen nar vi lamnat dem pa flygplatsen att "mormor ledsen for hon har en 'sore toe' " och "Catti ledsen for hon har en 'itch' ". Ja. De barnen de barnen.

Hon borjar sitt nya dagis pa mandag, det blir tva dagar i veckan till att borja med. Skont for oss alla tror jag... :) Vi har borjat lite smatt IGEN med toatraning. Hon ar INTE intresserad alls. Tycker det ar saaaaaaaa bekvamt med bloja, men det tycker inte mamma och pappa...

Ja, vad mer. HUSET ar kanon. Varmt ar det, mycket varmare an andra huset, men det ar kanske for att det ar sa supervarmt nu, och solen ligger pa mycket mer an pa vart gamla. Annars trivs vi jattebra har, och i omradet.KUL!!!

Dags att amma nu tror jag, avslutar med lite bilder. KRAM!









Kommentarer:
Postat av: Anna i Malmö

Usch, stackars liten. Och stackars dig!!! Vad skönt att höra att allt är bra med henne nu.

2009-02-12 @ 12:24:17
Postat av: Lillan

Snyft o snörvel... :-(

Tårarna kommer när jag läser om lilla Elsa. USCH va jobbigt men GUUUUD så skönt att allt gick bra o att alla mår bra efter omständiheterna. Jag är med er in spirit!



Ja vi har inte varit med om så dåliga saker. Bara det vanliga..magsjuka, förkylning, halsont o feber. Ja du ser , det vanliga.

Jonas tog med sig en elak jävla bacill hem från skolan innan lovet. ALLA blev magsjuka med en rasande fart. Lilla Hanna spydde som en fontän! Jonas blev lite orolig för det var första gången för honom.

Ja o idag åkte han till VC i Rottne. Han är inte kry ännu. Kroppen är trött o ryggen värker. Så nu får vi se vad dom säger. Tar dom inte rätt prov så skickar jag honom till stan!

Pojkarna är lite snörvliga men det är alla ungar just nu. Jag käkar vitaminer o miniraler hela tiden o trycker även i mig rosenrot så jag känner mig pigg o klar i huvet nu jämfört med en vecka sen.

Hanna sover fortfarande dåligt mitt på dagen men idag badade hon i handfatet, åt massor av gröt o sen somnade hon som en stock. Hon har nu sovit i 50 min vilket är JÄTTE bra. Då hinner jag göra lite på egen hand.

Saknar dig o familjen så mkt just nu o önskade att det var kortare avstånd. Vill vara där för dig.. :-(

Men jag är med dig hela tiden o du vet att messar du att jag ska ringa upp dig så gör jag det!

Elsa är så himla fin... love..love..love

Skönt om allt funkar på dagis med Tova nu när det är så bra i huset o området. Men hon känner nog att allt är bra så då blir även dagiset bra.



Sköt om er ordentligt nu så hörs vi snart. MASSOR AV KÄRLEK O GODA TANKAR...EN HEL DRÖS MED GOD ENERGI FRÅN MIG TILL DIG...Puss Lillan

2009-02-24 @ 12:03:37

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits